Duisternis is één van de oerkwaliteiten van ProRail

1 juni 2017

 

“We voldoen aan de wet en waar mogelijk doen we wat extra’s” dat is het uitgangspunt op het gebied van milieu van ProRail. Duisternis behoort tot één van de oerkwaliteiten van de leefomgeving, en daarom wordt er een ‘nee-tenzij’-beleid bij spoorverlichting in natuurgebieden gevoerd. Op perrons wordt er LED-verlichting geplaatst die minder lichtspreiding geeft en dus zorgt voor minder overlast voor de omgeving.

Wanneer je ProRail hoort, denk je al snel aan snelle treinen die veel geluid geven. Veel stations zijn 24 uur per dag, constant verlicht. Dit geeft hinder voor de omgeving en verstoring van de natuur. Gelukkig doet ProRail er veel aan om zo veel mogelijk van deze overlast tegen te gaan. Op het gebied van licht gaan de ontwikkelingen snel. Zo wil ProRail in 2020 een groot deel van de verlichting op stations vervangen voor LED-verlichting. Daardoor wordt er gemiddeld 50% energie bespaard en wordt de kwaliteit van het licht sterk verbeterd.

15% van al het energieverbruik van ProRail is afkomstig van de verlichting op perrons. Daarom dat er LED-verlichting aangebracht gaat worden. Daarnaast wordt er waar mogelijk een slim verlichtingssysteem aangelegd. Dit houdt in dat de verlichting automatisch dimt als er geen reizigers zijn en feller wordt als er reizigers langskomen. Voornamelijk worden de armaturen en dimmers aangepast, maar ook informatieborden, masten en seinen worden onder handen genomen.

“Een duurzaam spoor is niet iets wat we vandaag even regelen. Maar het is ook niet iets waar ‘straks’ pas aan hoeven te beginnen. Voor ProRail betekent bijdragen aan een duurzame wereld iedere dag concrete maatregelen uitvoeren die onze doelen voor de lange termijn dichterbij brengen” – Pier Eringa, CEO ProRail

Het eerste project van ProRail waar LED-verlichting is aangebracht is de fietsenstalling op station Breukelen. In plaats van twee TL lampen per kap hangt er nu een doorgaande lichtstrip die ook nog eens minder fel is. Het licht wordt nu beter verspreid waardoor de zichtbaarheid van fietsen en reizigers beter is.

Deze investeringen worden terugverdiend door de besparing die het oplevert. Door het gebruik van LED-verlichting is het elektriciteitsverbruik 80% lager. Daarnaast heeft de omgeving minder last van lichthinder, en het belangrijkste, reizigers voelen zich veiliger.

De volgende station zijn inmiddels voorzien van LED-verlichting: Den Haag, Den Haag Laan van NOI,  Den Helder, Dieren, Hardenberg, Hollands Spoor, Lichtenvoorde, Lochem, Maarn, Ruurlo, Voorschoten en Zoetermeer.

Station Voorschoten voor het plaatsen van LED verlichting

Station Voorschoten na het plaatsen van LED verlichting

Deel op