Meer reclamemasten ’s nachts uit

22 mei 2018

 

Interbest is het eerste bedrijf dat haar masten structureel dooft. Ze riep in een film van de NvdN andere bedrijven op dit voorbeeld te volgen.

Nu ook Mundu, een bedrijf dat lichtreclamemasten beheert, besluit om deze masten voortaan in de nachtelijke uren te doven. Dit doet zij na een oproep van NachtvandeNacht campagne van de Natuur- en Milieufederaties (NMF’s).

Het goede voorbeeld

Ieder jaar wordt in het laatste weekend van oktober de Nacht van de Nacht georganiseerd. Op honderden plekken doven bedrijven en gemeenten dan verlichting van monumenten, instellingen, torens en reclames. De NMF’s roept bedrijven op om niet alleen tijdens de Nacht van de Nacht maar juist vaker de reclameverlichting te doven. Liefst iedere nacht. Uit onderzoek van de milieufederaties blijkt dat  8 van de 10 Nederlanders vindt dat reclameverlichting in de nacht uit mag. Al eerder besloot Interbest BV, marktleider op gebied van lichtreclames naar aanleiding van de campagne te stoppen met nachtelijke reclameverlichting. Nu volgt Mundu als tweede bedrijf dit goede voorbeeld. Mattheus Bleijenberg, projectleider van de campagne hoopt dat nu veel andere bedrijven zullen volgen. “Als bedrijven als Interbest en Munu, die leven van lichtreclames, bereid zijn de reclamelichten te doven in de nacht dan moet ieder ander bedrijf dat ook kunnen doen!”, aldus Bleijenberg

Iedere nacht

Mike Campbell, mede-eigenaar van Mundu: ‘Wij vinden duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Daarom doen wij graag mee met de Nacht van de Nacht en zullen we na de Nacht van de Nacht van 27 oktober iedere nacht  20 reclameobjecten doven  tussen 1 en 5 uur ’s nachts’.

De campagne

De Nacht van de Nacht wordt dit jaar voor de 14e keer georganiseerd. Tijdens de Nacht van de Nacht doven bedrijven en gemeenten de verlichting en worden er in het hele land honderden evenementen in het donker georganiseerd. Afgelopen jaar trok de Nacht een recordaantal van 45 duizend bezoekers. Andre Kuipers, Govert Schilling, Anita Witzier en Vincent Bijlo zijn  ambassadeurs.  Met de campagne vragen zij aandacht voor het belang van een donkere nacht. Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Door over te stappen op led en meer lichten te dimmen en te doven, kunnen bedrijven en gemeenten veel geld en energie (CO2 uitstoot) besparen.