Interbest geeft het goede voorbeeld

16 november 2017

 

Interbest, de grootste speler in Nederland op gebied van snelwegreclame, heeft dit jaar alle reclameverlichting gedoofd op haar reclameobjecten tijdens de Nacht van de Nacht. Dit ging om 180(!) reclameborden die vanaf 21:00 uitgingen. Daarnaast dooft Interbest het gehele jaar de reclameverlichting tussen 1 en 5 uur ’s nachts. Een initiatief waar wij enorm trots op mogen zijn. Maar waarom doen zij dit? Meindert van den Heuvel vertelt dit in het filmpje:

 

Naast het maken van een filmpje hebben we een paar korte vragen gesteld:

Interview

Waarom dooft Interbest elke nacht de reclameborden tussen 1 en 5 uur ’s nachts?

We doen iedere nacht de lampen tussen 1 en 5 uur uit omdat wij weten, we kunnen in de database van Rijkswaterstaat dus we kunnen van minuut tot minuut zien hoeveel auto’s er op de snelweg rijden, dat er tussen 1 en 5 maar 2% van alle auto’s, die er dagelijks rijden, op de snelweg zitten. Dus als we de lampen zouden aan laten, laten we die eigenlijk aan voor een handvol passanten. Dat vinden wij onzin. Daarom hebben we besloten om tussen 1 en 5 alle verlichting op de reclamemasten uit te zetten. Het zou heel mooi zijn als andere mediabedrijven die actief zijn in de buitenreclame dit voorbeeld zouden volgen. Want wat op de snelweg geldt, geldt natuurlijk ook voor de dorpen en de steden. Daar is ’s nachts niemand op straat, dus hoeft er geen reclame te branden.”

Wat doet Interbest met de digitale reclameborden?

Digitale reclameborden zijn iets van de laatste jaren. We zijn in 2012 met het eerste bord begonnen en inmiddels hebben we er 14. Dat gaat in de komende jaren alleen maar meer worden. De digitale borden zijn allemaal energiezuinige LED-schermen. Deze verbruiken exact evenveel energie als de verlichting die nu op de masten zit. We kunnen deze schermen helemaal dimmen. Er zitten lichtsensoren in en ’s avonds gaat de lichtuitstoot terug naar 0,75% van het maximum en op het moment dat de zon erop schijnt gaat dit automatisch omhoog. Ook deze schermen gaan tussen 1 en 5 uur ’s nachts uit.”

Waarom wordt het aanlichten van de reclamemasten van onder naar boven gedaan en niet andersom?

Daar is in een ver verleden goed over nagedacht. Het is een technisch verhaal. De advertentie is minder goed zichtbaar als je deze van boven naar beneden aanlicht dan als je dit van onder naar boven doet. In hoeveel energie je verbruikt maakt het niks uit, maar van onder naar boven werkt gewoon beter”