Klachten over felle LED-reclamezuil

20 juli 2015

Een aantal inwoners uit Heteren (Gelderland) vindt dat de nieuwe LED-reclamezuil langs de A50 van Kruidvat te fel licht uitstraalt. De Heterense dorpsraad heeft de klachten gebundeld, in de hoop dat de lampen wat gedimd worden. Op de 30 meter hoge mast zijn ruim een half jaar geleden de conventionele lampen vervangen door LED-verlichting.

Moderner, flexibeler en met minder lichtvervuiling richting laaghangende bewolking, werd gesteld. Maar ook een stukje feller qua uitstraling naar mensen op maaiveldniveau. Dat laatste leidt volgens een aantal Heterenaren vooral het verkeer op de snelweg af. Terwijl er een mogelijkheid is, om het LED-licht in de donkere uren te dimmen. Bij daglicht is wel een feller licht nodig om de reclameboodschap zichtbaar te houden. Het scherm is 6,5 bij 11 meter. Volgens de vergunning mag het bord één keer per minuut van beeld wisselen. Daarnaast moeten de lampen tussen 23.00 uur en 6.00 uur uit zijn.

De gemeente Overbetuwe heeft nog geen klacht van de dorpsraad ontvangen, net als het Kruidvatmoederbedrijf Watson. “We wachten af. De Heterense paal is afgesteld volgens een standaardverlichting, dus die dimt in de avond sowieso al iets”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

(bron: De Gelderlander, 12 juli 2015)

Lelijkst verlichte plek

De reclamezuil bij Heteren is al jarenlang onderwerp van discussie. Al in 1995 werd de reclamezuil langs de A15 door inwoners van Gelderland uitgeroepen tot ‘lelijkst verlichte plekje van Gelderland’ bij een door de Gelderse Natuur en Milieufederatie uitgezette prijsvraag naar het ‘Mooiste donkere en het lelijkst verlichte plekje’ in de provincie.